Iedereen weet wel wat dadels zijn. Dadels zijn tegenwoordig overal te vinden. Mensen eten ze in zijn pure vorm, maar voegen het ook toe in verschillende gerechten en toetjes. Het is een hele bekende vrucht in verschillende culturen en is daarnaast ook een belangrijke vrucht in Islam. Moslims eten het veel tijdens ramadan, Eid en bij Hajj. Er zijn ook genoeg fitness- en lifestylegurus die zweren op de positieve effecten van dadels, maar hoe gezond zijn dadels nou eigenlijk?

Zijn dadels gezond? Dadels zitten in de schijf van vijf!

Aangezien dadels onder de vruchten vallen, past de dadels in de schijf van vijf. Het voedingscentrum hanteert de schijf van vijf als een goede manier om een gebalanceerd en gezond leven te leiden. Dadels zijn onder andere rijk aan magnesium, calcium en ijzer. Daarnaast verlagen dadels de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Dadels bevatten wel veel suiker, dus het is belangrijk dat je het met mate eet, net als alle andere soorten fruit.

Wanneer zijn dadels niet gezond?

Kijk wel uit met het eten van dadelstroop of chocoladedadels. Dit moet niet de norm worden tijdens het eten van dadels aangezien hier veel toegevoegde suikers in zitten en belangrijke vitamines en mineralen verloren gaan. Natuurlijk kan je het wel eten als een snack (ruimte voor lekkernij moet er zijn). Als je dadels toevoegt in je dieet, dan is het heel belangrijk dat je het eet in zijn pure vorm, zonder enige toevoeging of verandering. Gedroogde dadels kunnen overigens ook gegeten worden, maar die wat minder dan normale dadels omdat het suikergehalte veel hoger is.

Zijn dadels gezonder dan suiker?

In het kort, ja. Dit komt omdat dadels ook fructose en glucose bevatten, wat beter voor je is dan witte suiker. Laten we dit eventjes uitpakken. Er zijn verschillende soorten suiker, dadels bevatten onder andere fructose (vruchtensuiker), glucose en sucrose. Glucose is een belangrijke brandstof voor de stofwisseling van de mens en wordt sneller opgenomen in het bloed dan sucrose en fructose. In andere woorden, glucose geeft je vrijwel meteen de boost die je nodig hebt.

Fructose is eigenlijk een ander woord voor fruitsuiker, suiker die van nature in onder andere fruit en honing zitten. Het voordeel van fructose is dat dezelfde hoeveelheid suiker wel 2 x zo zoet is. Dus je hebt ook minder nodig van fructose om het zoete effect nodig te hebben. Heb je dus echt zin in iets zoet zonder je al te schuldig te voelen? Neem dan een dadel omdat dat dadels toch gezonder zijn dan bewerkte suiker (wat in bijvoorbeeld snoep zit).

Dadels en zwangerschap, 2 dikke vrienden!

Wij hebben onderzoek gedaan voor de zwangere dames onder ons en wat blijkt, dadels zijn super goed voor tijdens je zwangerschap! Laten we beginnen bij het begin. Het eten van dadels in plaats van suiker tijdens wanneer je echt trek hebt in suiker is natuurlijk beter, dit hebben we hierboven uitgebreid uitgelegd. Maar wist je dat dadels ook goed zijn voor tijdens de bevalling?

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat dadels helpt met het opbouwen van kracht en energie voor de baarmoederspier. Daarnaast is gebleken dat dadels de ontsluitingsfase met wel liefst 7 uur verkort. Verder helpt het ook met het op gang komen van een natuurlijke bevalling.

 Dit zijn maar een paar voordelen, er zijn er nog veel meer! Er wordt aangeraden om 6-8 dadels per dag te eten vanaf de 36ste week van je zwangerschap. Als je dadels heel lekker vindt, kan je het heel je zwangerschap door eten aangezien het geen slechte effecten heeft. Enjoy!

Antwoord op je vraag: Hoe gezond zijn dadels?

We hebben in deze artikel veel punten benoemd en wat blijkt, dadels zijn wel zeker gezond. Al zitten dadels vol met suiker, zitten ze ook vol met vitamines en minderalen. Dadels helpen de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 te verlagen. Daarnaast is het ook een wondermiddel voor tijdens je zwangerschap, echt een aanrader dus. Wel is het belangrijk dat je het met mate eet, vooral gedroogde dadels. Maar kort antwoord op de vraag: zijn dadels gezond? Het antwoord is volmondig ja!